Untitled-1

مدیریت استراتژیک منابع انسانی – ابزاری برای دستیابی به اهداف سازمانی

مدیریت استراتژیک منابع انسانی عبارت است از همسوسازی استراتژی کسب و کار با شیوه های منابع انسانی برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان. هدف SHRM (مدیریت استراتژیک منابع انسانی) این است که اطمینان حاصل شود که استراتژی منابع انسانی یک وسیله نیست بلکه یک هدف است تا جایی که به اهداف تجاری مربوط می شود.

مدیریت استراتژیک منابع انسانی عبارت است از همسوسازی استراتژی کسب و کار با شیوه های منابع انسانی برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان. هدف SHRM (مدیریت استراتژیک منابع انسانی) این است که اطمینان حاصل شود که استراتژی منابع انسانی یک وسیله نیست بلکه یک هدف است تا جایی که به اهداف تجاری مربوط می شود. ایده پشت SHRM این است که شرکت ها باید استراتژی منابع انسانی خود را در چارچوب اهداف کلی کسب و کار «مطابق» کنند و از این رو اطمینان حاصل کنند که بین شیوه های منابع انسانی و اهداف استراتژیک سازمان همسویی وجود دارد.

تکامل SHRM

با ظهور صنایع جدید اقتصادی مانند فناوری اطلاعات و رشد قارچ گونه بخش خدمات، سازمان ها در سراسر جهان دریافتند که منابع انسانی باید به عنوان منبع مزیت رقابتی در نظر گرفته شود، نه اینکه در دسترسی به فناوری یا سرمایه به همان شیوه برخورد شود و این امر نگران کننده است. این بدان معنی است که عملکرد HRM به عنوان چیزی که اهداف تجاری شرکت ها را ارتقا می دهد و نه صرفاً عامل دیگری در نحوه مدیریت شرکت در نظر گرفته می شود.

چگونه SHRM با استراتژی مطابقت دارد؟

با ظهور اقتصاد امروزی که خدمات سهم عمده ای از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و این واقعیت که بخش خدمات اساساً مردم محور است، ضروری است که رویکرد اول مردم توسط سازمان ها برای استراتژی کسب و کار پایدار مورد استقبال قرار گیرد.

اجرای SHRM مستلزم رویکردی پیشگیرانه و عملی از سوی مدیریت و همچنین بخش منابع انسانی با توجه به طیف وسیعی از فعالیت ها از پرسنل و آموزش و توسعه گرفته تا مشاوره و مدیریت پرداخت و عملکرد است.

روشی که SHRM کار می کند.

اگر نمونه‌های دنیای واقعی را در نظر بگیریم، بسیاری از سازمان‌ها در زمان‌های اخیر «مدیران مردمی» را اختصاص داده‌اند که وظیفه آنها تنها رسیدگی به نیازهای توانمند و برآورده‌کننده منابع است. این یک تغییر قابل توجه از برخورد با مردم به عنوان منابع صرف به رفتار با افراد به عنوان دارایی است. به عنوان مثال، Infosys بیان می‌کند که مردم دارایی‌های آن هستند و گفته معروف آقای نارایانا مورتی، یکی از بنیان‌گذاران شرکت که پایتخت اینفوسیس هر روز صبح در آن قدم می‌زند و هر عصر بیرون می‌رود، باید در همین چارچوب باشد.

با تشریح این نکته، متوجه می‌شویم که سازمان‌ها تمایل دارند از قابلیت‌های افراد شاغل در آنجا استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که «سرمایه انسانی» به عنوان منبع مزیت رقابتی تغذیه و پرورش می‌یابد. این به یک بخش اختصاصی منابع انسانی و مدیران افراد در هر گروه تبدیل می شود که به طور انحصاری با مسائل کارمندان سر و کار دارند، نه اینکه این را به عنوان یک عملکرد مدیریت خطی تلقی کنند.

نتیجه

زمان هایی که مدیریت می تواند خودسرانه شرایط را به کارکنان دیکته کند و حقوق آنها را زیر پا بگذارد، دیگر موضوعی نیست. با بالون شدن نیروی کار یقه سفید، توجه سازمان ها به نیازهای کارکنان بیش از پیش ضروری می شود. در نهایت، این واقعیت که سازمان ها به جای تحمیل استراتژی بر کارکنان، استراتژی خود را از کارکنان می گیرند، ماهیت SHRM است.

شرکت «توسعه دهندگان سرمایه سازمانی بهین کاو» با استفاده از اساتید تراز اول کشور و بعضاً بین المللی، ایجاد زیرساختهای لازم منابع انسانی، سخت افزاری و نرم افزاری آمادگی دارد نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و بسته های یادگیری مختلف در زمینه مدیریت، روانشناسی، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، دانش و مهارت مدیریت پروژه، بسته های تربیت مدیر، مدیریت عملکرد و … به صورت حضوری و برخط (آنلاین) برای سازمان ها، شرکت ها و مشتریان خود اقدام نماید.

همه حقوق این سایت برای «شرکت بهین کاو» محفوظ است.