Untitled-1

برنامه‌ریزی مسیر شغلی (Career path planning)

مسیر شغلی مجموعه‌ای از مشاغل است که به شما کمک می‌کند تا به سمت اهداف و مقاصد خود پیشرفت کنید.

مسیر شغلی چیست؟

مسیر شغلی دنباله‌ای از مشاغل است که به اهداف شغلی کوتاه مدت و بلند مدت شما منتهی می‌شود. برخی از افراد مسیر شغلی خطی را در یک زمینه دنبال می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به طور دوره‌ای برای دستیابی به اهداف شغلی یا شخصی تغییر رشته می‌دهند.

مسیر شغلی مجموعه‌ای از مشاغل است که به شما کمک می‌کند تا به سمت اهداف و مقاصد خود پیشرفت کنید.

مسیر شغلی چیست؟

مسیرهای شغلی به طور سنتی دلالت بر رشد عمودی یا پیشرفت به موقعیت‌های سطح بالاتر دارد ، اما می‌تواند شامل حرکت جانبی (افقی) در داخل سازمان یا صنایع مرتبط باشد.

تغییر شغل امری طبیعی است و گاهی اوقات این تغییرات انواع مختلفی از موقعیت‌ها را در صنایع مختلف شامل می‌شود. برخی از مسیرهای شغلی دارای چند فراز و نشیب هستند و برخی افراد حتی قصد دارند از نردبان شغلی حرکت کنند.

مسیر شغلی هر فرد، با فرد دیگر متفاوت است، زیرا مشخص نیست هر فرد تا چه میزان با اهدافش فاصله دارد و باید چه زمانی را طی کند تا به اهدافش برسد.

مسیر شغلی (career path) و برنامه‌ریزی شغلی (career planning)

مسیر شغلی فرآیندی است که یک کارمند برای تعیین مسیر در یک سازمان برای مسیر و پیشرفت شغلی خود طی می‌کند. مسیر شغلی شامل درک دانش، مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصی و تجربه مورد نیاز برای کارمند برای پیشرفت حرفه‌ای یا ارتقاء/ انتقال است. مسیر شغلی بر فرآیند پیشرفت کارمند در یک سازمان متمرکز است.

زمانی که فرد نمی‌داند مناسب چه شغلی است یا آینده شغلی وی چه خواهد بود از برنامه‌ریزی شغلی استفاده می‌شود. انجام تست‌های روانشناختی و شخصیتی، تست‌های بهره هوشی برای کشف نقاط قوت، علایق و مهارت‌های فردی از اساسی‌ترین گام‌های برنامه‌ریزی شغلی برای تعیین شغل هدف می‌باشد.

این فرایندها در توصیف اقداماتی که برای ارتقای شغلی انجام می‌شود، همپوشانی دارند، اما تفاوت های کوچکی نیز با یکدیگر دارند.

فرآیند برنامه‌ریزی شغلی

  • اکتشاف و ارزیابی خود
  • جستجوی شغل
  • اکتشاف و آزمایش
  • تصمیم گیری و انتخاب شغل
  • برنامه ریزی و اقدام نهایی
  • جستجوی کار و پذیرش

برنامه‌ریزی شغلی به شما این امکان را می‌دهد که اهداف خود را مشخص کرده و با پیشرفت آنها را مجدداً ارزیابی کنید.

مشاوره شغلی؟

مشاوره شغلی شامل راهنمایی و ارائه مشاوره تخصصی به نیروی کار جوان که مراحل مختلف شغلی خود را طی می‌کنند و تصمیم‌های مهم شغلی می‌گیرند، در حوزه‌های انتخاب شغل، ایجاد یک نام تجاری شخصی، توسعه مهارت های فردی و موارد دیگر است.

مشاوره شغلی مزایای زیادی دارد. ممکن است در برهه ای از زمان در حرفه خود، غرق شوید یا حتی گیج شوید و در اینجاست که یک مشاور شغلی وارد می‌شود. داشتن یک مشاور شغلی که شما را در یادگیری و توسعه فردی راهنمایی کند، می‌تواند به شما کمک کند تا یک پایه شغلی محکم برای آینده بهتر ایجاد کنید.

بسیاری از متخصصان حرفه‌ای نمی‌دانند که علاوه بر وجود نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز در هر فرد وجود دارد و عدم درک آنها می‌تواند بر شغل وی تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که مشاوره شغلی را پشت سر می‌گذارید، احتمالاً چندین آزمون ارزیابی انجام می‌دهید که زندگی حرفه‌ای و شخصی شما را بهبود می‌بخشد. چنین آزمایشاتی به مشاور محدوده کامل نقاط قوت، ضعف و مهارت‌های طبیعی شما را نشان می‌دهد. هدف این است که به شما کمک کند یک مسیر شغلی را انتخاب کنید که در شما احساس امیدواری و هماهنگی با مهارت‌های فردی شما ایحاد کند.

فواید مشاوره شغلی

  • در انتخاب شغل مناسب به شما کمک می‌کند.
  • دسترسی به متخصص هر حوزه
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود رفتار در محیط کار

چند نمونه مسیر شغلی:

مدیریت: دستیار مدیریت- دستیار اجرایی- مدیر دفتر

ارتباطات: دستیار روابط عمومی- نماینده روابط عمومی- دستیار مدیر روابط عمومی- مدیر ارتباطات

مهندسی: مهندس مبتدی- مهندس ارشد- مدیر پروژه- مهندس مشاور

منابع انسانی: دستیار منابع انسانی- مصاحبه‌کننده- دستیار مدیریت مزایا و منافع- متخصص مدیریت مزایا و منافع- معاون منابع انسانی- مدیریت منابع انسانی

بازاریابی: فروشنده مدیریت- کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار- دستیار مدیریت برند- مدیریت برند- مدیریت گروه مدیریت بازاریابی

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق ایمیل و شماره‌ زیر با ما در تماس باشید.

۰۲۱-۶۶۴۱۷۹۱۷

Email: Info@behinkov.com

همه حقوق این سایت برای «شرکت بهین کاو» محفوظ است.