Untitled-1

ظهور مشاغل موقت و اقتصاد آزاد

بسیاری از ما، اگر نه همه ما، درباره گردآورنده تاکسی به اشتراک گذاری سواری Snap شنیده بودیم. هر کسی که با رانندگان مرتبط متعلق به اسنپ یا تپسی یا ... سوار شده باشد، می‌داند که تاکسی‌ها و رانندگانی که برای این شرکت کار می‌کنند، کارمندان عادی و تمام وقت نیستند، بلکه تقریباً همه کسانی هستند که ماشین دارند و در شرکت ثبت نام کرده‌اند.

اقتصاد در حال ظهور شرکت‏های استارتاپی مثل Snap یا Tapsi یا …

بسیاری از ما، اگر نه همه ما، درباره گردآورنده تاکسی به اشتراک گذاری سواری Snap شنیده بودیم. هر کسی که با رانندگان مرتبط متعلق به اسنپ یا تپسی یا … سوار شده باشد، می‌داند که تاکسی‌ها و رانندگانی که برای این شرکت کار می‌کنند، کارمندان عادی و تمام وقت نیستند، بلکه تقریباً همه کسانی هستند که ماشین دارند و در شرکت ثبت نام کرده‌اند. به صورت پاره وقت

این مدل کسب و کار است که در آن برخلاف مدل سنتی اجاره تاکسی، این شرکت‏ها با این امکان کار می‌کند که به هر کسی اجازه می‌دهد در آن ثبت‌نام کند و به صورت مستقل برای آنها کار کند. به طور مشابه، این “مدل اشتراک گذاری” اکنون توسط شرکت های خارجی دیگری مانند AirBnB پذیرفته شده است که به صاحبان خانه اجازه می دهد تا اتاق های اضافی خود را به عنوان اتاق متل “Bed and Breakfast” مورد استفاده قرار دهند بدون اینکه لزوماً خانه های خود را به هتل های کامل تبدیل کنند.

ظهور اقتصاد موقت و پیامدهای آن برای کارگران

این پیامدهایی برای نسل آتی کارگران دارد که می‌دانند «اشتغال مادام‌العمر» و یک شغل پایدار و مطمئن چیزهایی از گذشته است. در عوض شعار آینده به اشتراک گذاری مهارت ها و تخصص خود از طریق پورتال های آنلاین و تلفن همراه با خریداران بالقوه در ازای پرداخت هزینه است و در جایی که حالت کار موقتی و فاقد هرگونه ترتیبات کاری قراردادی و پایدار طولانی مدت است.

کارفرمایان بیشتر از کارگران سود می برند

این روند فزاینده مواردی که کارفرمایان کارگران را برای کوتاه مدت بدون هیچ گونه تعهد طولانی مدت و بدون نیاز به پرداخت هزینه های مراقبت های بهداشتی، تامین اجتماعی، مستمری و سایر مزایایی که مشخصه اشتغال طولانی مدت است، استخدام می کنند به این معنی است که کارفرمایان مقادیر زیادی پول پس انداز می کنند.

علاوه بر این، آنها می توانند بر اساس تقاضای فصلی و هر زمان که پروژه ای پیش بیاید به جای استخدام کارمندان و نگه داشتن آنها بر روی نیمکت تا نهایی شدن پروژه ها، استخدام کنند. در حال حاضر کارفرمایان در حال صرفه جویی در مزایا با استخدام موقت هستند و به این ماهیت صرفاً موقتی کار اضافه می شود که منجر به صرفه جویی در مناطق مختلف از ظرفیت بیکار گرفته تا استخدام و اخراج آسان تر می شود.

بنابراین، این اقتصاد موقت واقعاً به نفع کارفرمایان است و یکی از دلایلی که کارفرمایان در سراسر جهان برای کار موقت فشار می آورند، مزایای بسیار ملموسی است که آنها از این مدل کسب و کار به دست می آورند.

خداحافظی با استخدام طولانی مدت پایدار و مطمئن

از سوی دیگر، کار برای کارگران سخت‌تر می‌شود، زیرا آنها دیگر شغلی پایدار و مطمئن ندارند. درعوض، آنها از کاری به کار دیگر و از پروژه‏ای به پروژه دیگر در تمام مدتی که در حاشیه باقی مانده است، می چرخند.

اگرچه کارفرمایان ادعا می کنند که کار موقت قیمت بالاتری دارد و کارگران سود می برند، غیرقابل انکار است که رقابت کارگران با دستمزد کمتر از کشورهای دیگر مانند کشورهای نوظهور و در حال توسعه در آسیا و آفریقا برای کنار گذاشتن آمریکای لاتین به این معنی است که کارگران در کشورهای توسعه‌یافته تحت تأثیر «ضربه مضاعف» دستمزدهای پایین‌تر و عدم وجود کار مطمئن و پایدار قرار گرفته‌اند.

کارگران در سراسر جهان بهتر است آماده باشند.

در واقع، جهانی‌سازی و پیشرفت‌های فن‌آوری به این معناست که هر کارفرما در هر مکانی می‌تواند کارگران را در هر زمان از همه جا برای کار موقت استخدام کند. مگر اینکه کسی در مورد کارهای کاملاً وابسته به جغرافیا مانند اسنپ صحبت کند، بیشتر کارهای موجود در اقتصاد موقت را می توان از هر جایی انجام داد.

در حالی که این فرصت‌هایی را برای کارگران در جهان سوم ایجاد می‌کند، زیرا تنها چیزی که آنها نیاز دارند یک قدرت پایدار و اتصال به اینترنت و توانایی کار سخت و همچنین نوآوری و مبتکر بودن است، در مورد کارگران در جهان توسعه‌یافته که مجبور به مبارزه هستند نمی‌توان همین‌طور گفت. با مشکلات عدم اشتغال دائمی و به خطر افتادن آن، چشم انداز واقعی کاهش دستمزدها هم به صورت مطلق و هم به صورت نسبی وجود دارد.

اقتصاد موقت نوظهور را به‌طور گوناگون اقتصاد گیگ نامیده‌اند و واقعیت برای کارگران در سراسر جهان این است که در آینده شغل و کار چیزهایی نیستند که بتوان آنها را بدیهی دانست، بلکه باید سخت‌تر کار کرد و چابک بود. و همیشه چابک باشید و در نتیجه رقابتی باقی بمانید.

در واقع، حتی کارگران در کشورهای در حال توسعه نیز باید مراقب رقابت از سوی کارگران حتی با دستمزد کمتر باشند. این “مسابقه به سمت پایین” به این معنی است که تا زمانی که شخص دائماً خود را از نو اختراع نکرده باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتواند همیشه کار پیدا کند.

چگونه کارگران می توانند رقابتی باقی بمانند.

در حالی که تحلیل جنبه‌های ایدئولوژیک این اقتصاد نوظهور از حوصله این مقاله خارج است، با این وجود این واقعیت باقی می‌ماند که آنچه ما شاهد آن هستیم دگرگونی خود کار و نحوه بازتعریف «قرارداد اجتماعی» بین کارگران و کارفرمایان است.

بنابراین، توصیه ما در اینجا برای فارغ التحصیلان آینده نگر و کسانی که وارد نیروی کار می شوند این است که اطمینان حاصل کنند که مهارت های خود را به طور مداوم به روز می کنند.

در یک یادداشت پایانی، ما همچنین می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که همه کارگران در همه جا بهتر می‌دانند که روزهای خوب قدیمی اشتغال پایدار و مطمئن در حال تبدیل شدن به بازاری بی‌رحمانه برای کارگران است که در آن توانایی ارائه پیشنهاد کمتر، توانایی فراتر رفتن از مشتری. رضایت و در عوض، هدف برای رضایت مشتری چیزهایی هستند که در آینده به آنها خدمت می کنند.

همه حقوق این سایت برای «شرکت بهین کاو» محفوظ است.