Untitled-1

ضرورت تنظیم قراردادهای کاری صحیح و بدون خطا

در قراردادهای کاری معمولاً میزان حقوق پرداختی، امتیازات، ماهیت رابطه استخدامی، مبنای اخراج زمانی که مشخص شد کارمند خط‌مشی‌های سازمانی را نقض می‌کند، و مشخصات داوری قانونی و حل اختلاف را بیان می‌کند.

قراردادهای کاری چیست؟

قراردادهای کار قراردادهایی بین کارفرما و کارمند است که اساس و شرایط و ضوابط روابط کاری را فراهم می کند.

در قراردادهای کاری معمولاً میزان حقوق پرداختی، امتیازات، ماهیت رابطه استخدامی، مبنای اخراج زمانی که مشخص شد کارمند خط‌مشی‌های سازمانی را نقض می‌کند، و مشخصات داوری قانونی و حل اختلاف را بیان می‌کند.

در واقع قراردادهای کار به گونه ای تنظیم شده است که هیچ گونه ابهام و خلط در نوع رابطه کارفرما و کارمند وجود نداشته باشد.

ضرورت تنظیم قراردادهای کاری دقیق و مناسب

با این اوصاف، همچنین اینطور نیست که قراردادهای کاری همیشه دقیق و مناسب و همچنین بی خطا باشند.

به عنوان مثال، موارد متعددی وجود دارد که در آنها عبارت و بندهای قراردادهای کار منجر به مسائل حقوقی و اختلافات دیگری شده است که در آن هر یک از طرفین سعی در شکایت از دیگری برای عدم رعایت آنها داشته است.

به عنوان مثال، موارد مربوط به آزار و اذیت جنسی در ایالات متحده در ماه های اخیر، نیاز به مقررات صریح برای محافظت از کارفرما و همچنین کارمند را برجسته کرده است.

در واقع، نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره شود این است که تا زمانی که همه چیز در قرارداد کار به صورت سیاه و سفید مشخص نشده باشد و تمام شرایط و ضوابط ذکر و مشخص شده باشد، همیشه احتمال بروز اختلافات حقوقی ناشی از سوء تعبیر و سوء تفاهم بین طرفین وجود دارد.

باید از ابهام و سردرگمی پرهیز کرد.

بنابراین، نیاز به تدوین قراردادهای کاری مناسب و بی‌خطر است که جای ابهام و سردرگمی باقی نگذارد.

در تجربه ما، اگر شرایط و ضوابط در قراردادهای کاری به وضوح مشخص نشده باشد، این می تواند عواقب جدی و همچنین تا حدودی خنده دار داشته باشد.

به عنوان مثال، در تجربه ما، مواردی وجود داشته است که بند عدم افشا و همچنین بند عدم رقابت به درستی تعریف نشده است که منجر به سرقت مالکیت معنوی توسط کارمندان ناراضی و همچنین افشای اطلاعات مربوط به مالکیت به اشخاص ثالث و رقبا می شود.

همچنین می‌تواند عواقب خنده‌داری داشته باشد زیرا برخی از کارمندانی که می‌شناسیم از کار کردن بیش از ساعت 6 عصر هر روز خودداری کرده‌اند، زیرا قرارداد این کار را مشخص نکرده است.

با توجه به این واقعیت که کار در شرکت های معاصر محدود به زمان نیست، باید شرایط و ضوابط قرارداد را به وضوح مشخص کرد.

قراردادهای کاری باید به چه مواردی توجه کنند

به طور معمول، قراردادهای کاری اغلب ماهیت استخدام را بیان می کنند که در آن به کارمند به طور واضح گفته می شود که آیا او به صورت موقت گرفته شده است، بر اساس قراردادی که در آن هر یک از طرفین قرارداد را پس از یک دوره مشخص بررسی می کند، یا به صورت دائمی که در آن قرارداد را بررسی می کند. کارمند از ماهیت طولانی مدت اشتغال مطلع می شود.

با این حال، ظهور فریلنسرها و اقتصاد گیگ، اشکال جدیدی از اشتغال را باز کرده است که در هیچ یک از دسته بندی های معمول قرار نمی گیرند.

همانطور که در روش مشاهده می شود چندین دعوای حقوقی دسته جمعی در ایالات متحده بین شرکت هایی مانند Uber و رانندگان آن وجود دارد. نیاز به تغییر با زمان و پیش نویس قراردادهای کاری مناسب و بی خطا وجود دارد.

علاوه بر این، هر زمان که خط‌مشی‌های سازمانی نقض می‌شود، اغلب اتفاق می‌افتد که وکلای هر یک از طرفین هنگام بحث در مورد پرونده خود، به عدم انطباق طرف مقابل اشاره می‌کنند.

همانطور که در نحوه شکایت برخی از زنان از شرکت‌های دره سیلیکون در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود، باید مشخص شود که چه چیزی به منزله آزار و اذیت و چه چیزی دلیل اخراج است.

به عبارت دیگر، در حالی که کارمندان می توانند ادعا کنند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، کارفرمایان نیز می توانند ادعا کنند که چنین قربانیان ادعایی با ارائه علنی ادعاهای خود، سیاست های سازمانی را نقض کرده اند.

چند نکته مهم در قراردادهای کاری

یک نقطه گیر کلیدی در اکثر اختلافات، تعریف و معنای چیزی است که به معنای عدم افشا و عدم رقابت است.

به عنوان مثال، در قراردادهای کاری مدیران و سایر سمت‌های ارشد اغلب بیان می‌شود که آنها چه مدت پس از استعفا برای پیوستن به رقبا منتظر هستند و چقدر می‌توانند اطلاعاتی را که از استخدام خود در رابطه با مالکیت معنوی به دست آورده‌اند، فاش کنند.

در واقع، همانطور که در dustup اخیر در IT Bellwether هند، Infosys مشاهده می‌شود، باید بندهای خروج و جداسازی مشخص شود که عدم افشا و عدم رقابت را مشخص می‌کند تا هیچ ابهامی در این مورد وجود نداشته باشد.

بدیهی است که ضرورت تدوین قراردادهای کاری صحیح و بی‌خطر جنبه‌های متعددی دارد و از این رو، نظر ما این است که مدیران منابع انسانی فکر کافی را بکار گیرند و با مشورت وکلا و سایر کارشناسان حقوق شرکت، دقت لازم را به عمل آورند. قراردادهای کاری جایی برای تردید و تفسیر نادرست باقی نمی گذارد.

از سوی دیگر، نیاز به حمایت از کارمند نیز وجود دارد و از این رو به متخصصان آینده نگر و همچنین شاغل پیشنهاد می کنیم که قراردادهای کاری خود را مطالعه کنند و ببینند آیا حقوق آنها حفظ می شود یا خیر.

نتیجه

در نهایت، در حالی که ما نمی گوییم که یک سناریوی ایده آل وجود دارد که در آن کارفرما و کارمند هر دو با قراردادهای کاری مشخص و واضح برنده شوند، زیرا اختلافات حقوقی اغلب در شرایطی رخ می دهد که نمی توان کاملاً پیش بینی کرد، با این وجود، یک قرارداد کار که به خوبی تنظیم شده و مناسب است، می تواند در برابر اختلافات بزرگ بی‌خطر باشید.

برای نتیجه گیری، با تغییر ماهیت رابطه کارفرما و کارمند، بیش از هر زمان دیگری نیاز به تهیه پیش نویس قراردادهای کاری مناسب و دقیق وجود دارد که در آن کارفرما و کارمند در اکثر اوقات، اگر نه همیشه، «در یک صفحه» باشند.

شرکت «توسعه دهندگان سرمایه سازمانی بهین کاو» با استفاده از اساتید تراز اول کشور و بعضاً بین المللی، ایجاد زیرساختهای لازم منابع انسانی، سخت افزاری و نرم افزاری آمادگی دارد نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و بسته های یادگیری مختلف در زمینه مدیریت، روانشناسی، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، دانش و مهارت مدیریت پروژه، بسته های تربیت مدیر، مدیریت عملکرد و … به صورت حضوری و برخط (آنلاین) برای سازمان ها، شرکت ها و مشتریان خود اقدام نماید.

همه حقوق این سایت برای «شرکت بهین کاو» محفوظ است.